Skip to content

Nouron wa Zilal

Omar Amiralay
1994 Syria 52 minutes Arabic

A pioneer of Syrian cinema, an inventor, technician and director of the first Syrian talking film, Nazir Chahbandar (Light and Shadow, 1948) watches over the semi-ruined studio he built in the 1940s. A fragile, determined figure with a passion for cinema. “Today, what remains of the film and sound laboratories he created in the 1940s coexists with the forge that his sons built on the site where their father shot his first film Light and Shadow. Nazir Chahbandar knew that his sons were waiting for him to die, in order to get rid of what remained of the laboratory, the studio and the projection hall and transform everything into a forge.” Mohamed Malas

Omar Amiralay

Né à Damas en 1944, décédé à Damas en 2011.
De 1965 à 1970, formation dans le théâtre et le cinéma à Paris. De 1970 à 1980, il réalise en Syrie un Film-essai sur l’Euphrate, La vie quotidienne dans un village syrien, Les poules, A propos d’une révolution. Depuis 1981, il tourne pour les chaînes de télévision françaises les films suivants : Le malheur des uns…, Benazir Bhutto La Sept, Un parfum de paradis, Le sarcophage de l’amour,Vidéo sur sable, L’ennemi intime, La dame de Shibam (TF1), A l’attention de Madame le Premier Ministre (TF1 – La Sept). Il retourne par la suite travailler en Syrie.

Production :
Maram CTV; Assayar
Photography :
Hanna Ward; Abdel Kader Charbarji

In the same section